Ciklider.se

Författare Ämne:  Ny på forumet  (läst 68 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ekenberg

• Registrerad
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
Ny på forumet
« skrivet: 29 nov 2017, 21:58 »
Hej!

Jag heter Thomas och har fyllt 51 i år. Har under flera år gästat denna sidan och fått mycket hjälp av ert forum. Men nu tänkte jag bli lite mer aktiv och har blivit medlem och tyckte då även att en kort presentation av mig vore på sin plats.

Jag fick mitt första akvarium när jag fyllde åtta, 27 liter av grönmålad metal (som med åren rostade) och glas som var kittade. Invånarna var guppy samt ett par zebrafiskar. När kompisarna tröttnade på sina små akvarium växte bara mitt intresse. När jag fyllde tolv fick jag ett 160 liters och äntligen kunde man få till ett riktigt sällskapsakvarium.

Det var först när jag flyttade hemifrån som det kunde bli fler och större akvarium och ganska snabbt var det ciklider av olika slag som fångade mig. Genom åren har antalet akvarium varierat, cikliderna har också bytt världsdelar men intresset har aldrig ebbat.

Idag bor vi i ett radhus utan källare så något riktigt akvarirum har jag inte längre, men efter hårda förhandlingar med övriga familjen har jag ändå några kar kvar. Fast fler blir det inte förrän barnen flyttat hemifrån......

Idag är det Malawi ciklider som gäller, ja några fontosor finns också. Att bara sitta framför ett akvarium och beskåda de färggranna invånarna i deras lek är helt fantastiskt och bra mycket mer spännande än de flesta tv-program.

Mina akvarium kommer jag inom kort presentera i separata trådar så till dess, simma lugnt / Thomas
Simma lugnt.