Ciklider.se

Författare Ämne:  720 RovMalawi  (läst 4685 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bajto

• Registrerad
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
720 RovMalawi
« skrivet: 17 maj 2009, 20:37 »
Jag ska starta upp en 720balja med rovMalawi. Dimidiochromis compressiceps är en art som ska vara med, 1+2 hade jag tänkt mig. Vad passar ihop med dessa?
Hur många ska jag ha av varje art? Förslag önskas.....

Utloggad smikeb

• Medlem
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
    • http://www.oscarciklid.egetforum.se
SV: 720 RovMalawi
« Svar #1 skrivet: 17 maj 2009, 20:46 »
aristochromis christyi kan vara ett alternativ. väldigt intressant ciklid.

Utloggad slarvid

• Medlem
  • Antal inlägg: 1487
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 17 maj 2009, 21:15 »
ingen aning om det passa ihop, men venustus ä fin!

Utloggad Bajto

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 17 maj 2009, 21:56 »
christyi´n verkar intressant. Jag är ute efter fisk med annorlunda utseende och beteende. Färger är inte så viktigt. Venustus är snygg men rätt "vanlig"

Utloggad Mattias

• Medlem
  • Antal inlägg: 2078
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 17 maj 2009, 22:00 »
Tror Christyn äter typ vuxna mbunas när den är vuxen så det blir till att ha den med andra bjässar men jag tycker den ser hel ball ut!

Utloggad Bajto

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 17 maj 2009, 22:16 »
Tror Christyn äter typ vuxna mbunas när den är vuxen så det blir till att ha den med andra bjässar men jag tycker den ser hel ball ut!

Det är stadiga pjäser jag är ute efter. Stirriga mbunas går fetbort.
Har lessnat på småfirrar som far omkring som skottspolar. :)

Utloggad Peckers

• Medlem
  • Antal inlägg: 1387
  • Rovmalawi is the shit
    • Visa profil
    • Akvarieprofilen
« Svar #6 skrivet: 18 maj 2009, 12:22 »
Ja jag förstår inte heller varför folk är så rädda för rovmalawi  :eek: Har du bara sån fisk så har du harmoni i karet , de kar jag har mest problem i är mbuna karenb de biter o bråkar med varann hela tiden.

D.compressiceps är fin men rätt vanlig , Jag skulle köra på D.strigatus istället den har mer attityd och är inte jätte vanlig , sen är den skarpare i färgen. Tillsamans med A.christyi funkar den kanon. Jag har utav D.strigatus 2+3 de går i varsin ände av karet och överträder bara varandras revir vid matning. Av A.christyi har jag 1+2

N.venustus funkar bra med dessa ihopp med och ger lite fler färger , är det så att du tycker den är för vanlig så kan ju N.livingstonii vara ett bra allternativ , både polystigma och linni funkar med , men de ser kanske mer grå ut när du redan har grått av de andra. Mer färg hittar du även i T.nigriventer t.ex men de har jag haft mycket trubbel med så dem rekomenderar jag ej.
Malawi is the shit

Utloggad Mattias

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 18 maj 2009, 14:56 »

Mer färg hittar du även i T.nigriventer t.ex men de har jag haft mycket trubbel med så dem rekomenderar jag ej.

Vad för trubbel med Nigreventer?

Utloggad Peckers

• Medlem
  • Rovmalawi is the shit
    • Visa profil
    • Akvarieprofilen
« Svar #8 skrivet: 18 maj 2009, 17:28 »

Vad för trubbel med Nigreventer?

Leksugna hanar bråkar inte bara med sin egna art utan allt och alla , riktigt elak sak . Håller gärna revir på 2 meter och då får ingen annan fisk överträda reviret. De brukar vara leksugna varje dag som vuxna o då blir det smått jobbigt. Råkat ut för att en nigriventer hane punkterade luftblåsan på en stor champis hane..
Malawi is the shit

Utloggad Mattias

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 18 maj 2009, 17:35 »

Synd, för den tycker jag är bland de vackraste rovisarna :rolleyes:

Utloggad Bajto

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 18 maj 2009, 17:45 »
Ja, Nigriventer verkar gå bort. Har oxå hört att den är besvärlig.

Någon som har erfarenhet av Exochochromis anagenys?? Den är riktigt snygg. Är den inte allt för "besvärlig" så lutar jag åt att ha dessa.

Utloggad Peckers

• Medlem
  • Rovmalawi is the shit
    • Visa profil
    • Akvarieprofilen
« Svar #11 skrivet: 18 maj 2009, 19:09 »

Synd, för den tycker jag är bland de vackraste rovisarna :rolleyes:

Min favvo är Buccochromis Rhoadessi en av de färggladaste , knallgula som små med =P
Malawi is the shit

Utloggad Mattias

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 18 maj 2009, 19:13 »

Min favvo är Buccochromis Rhoadessi en av de färggladaste , knallgula som små med =P

Ok, ja dom är fina. Det är en kille på ciklid som brukar lägga upp bilder på dem. Hur stora fiskar äter dom som vuxna?

Utloggad Peckers

• Medlem
  • Rovmalawi is the shit
    • Visa profil
    • Akvarieprofilen
« Svar #13 skrivet: 18 maj 2009, 19:15 »
Ja, Nigriventer verkar gå bort. Har oxå hört att den är besvärlig.

Någon som har erfarenhet av Exochochromis anagenys?? Den är riktigt snygg. Är den inte allt för "besvärlig" så lutar jag åt att ha dessa.

Har ingen erfarenhet utav dessa men vad jag hört ska den vara rätt okay , lite lik Stigmatochromis pleurospìlus mdoka en utav mina favoriter.. De gräver stooora krater bon

Malawi is the shit

Utloggad Peckers

• Medlem
  • Rovmalawi is the shit
    • Visa profil
    • Akvarieprofilen
« Svar #14 skrivet: 18 maj 2009, 19:21 »

Ok, ja dom är fina. Det är en kille på ciklid som brukar lägga upp bilder på dem. Hur stora fiskar äter dom som vuxna?

Ingen aning men det som de får tag på och vad som går in i munen .. I mitt 900 är det A.christyi som är mest rovlystna , de har ju en speciellt jaktbeteende med att stå på huvudet över bytet o snegla med ett öga , sedan rycker de i kroppen. Detta skall föreställa att det är en skadad fisk och locka tills sig mindre fiskar som ska börja kalasa på döingen. Mina christyi håller på så titt som tätt på alla fiskar som är mindre en sig själv ända upp till samma size ..  Men det är ytterst sällan de har lett till en attack. nån gång har de huggit mot bytet men inte mer.
Malawi is the shit