Ciklider.se

Författare Ämne:  Vilket lysrör ska jag ha?  (läst 1811 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Goliatbagge

• Registrerad
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
Vilket lysrör ska jag ha?
« skrivet: 13 jan 2016, 21:18 »
Jag har ett 240-liters sötvattensakvarium från Juwel med malawiciklider. Just nu har jag ett HiLite Day- och ett HiLite Blue-lysrör. Jag har dock tröttnat på det blåa ljuset och skulle vilja ha ett vitare ljus som gör att fiskarnas fina färgprakt syns ordentligt. Jag tänkte då köpa ytterligare ett HiLite Day-lysrör, men så läste jag hos en återförsäljare av dessa lysrör att "För sötvattensakvarium rekommenderas Day + Nature eller Day + Colour". Är det så att två st HiLite Day blir FÖR ljust? Jobbigt för fiskarna? Bidrar till mer algväxt? Är det någon som kör Day + Nature och som vet om det ger en "vit" känsla? På vissa bilder ser Nature-ljuset lätt grönt ut?

Utloggad Goliatbagge

• Registrerad
    • Visa profil
SV: Vilket lysrör ska jag ha?
« Svar #1 skrivet: 13 jan 2016, 22:33 »
Kort tillägg: vet att extra reflektorer till lysrören förbättrar ljuset och det använder jag redan.

Utloggad Goliatbagge

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 24 jan 2016, 13:25 »
Testar att puffa, om det skulle vara någon som vet något.

Utloggad sluggo

• Medlem
  • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 06 mar 2016, 22:15 »
Vad har du för fiskar? Vilka färger?
Har du t5 eller t8 rör?

Jag kör grolux rör till mina Malawi, tycker dom får finast färg då. Sen gillar jag att inte ha för mycket ljus så jag har bara ett rör tänt.

Mvh Niklas

Utloggad Goliatbagge

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 07 mar 2016, 19:39 »
Tack för svaret! Går det att köra Grolux i Juwels originalarmatur eller måste jag byta armaturen i så fall?

Jag har Golden, Firefish, Socolofi och Hongi. Det blir alltså en salig blandning med gula, blåa, orange/rosa och orange/blåa fiskar.

Jag vet inte vad skillnaden är mellan T5 och T9, men det blåa lysröret som jag har är detta: http://www.cyberzoo.se/akvaristik/belysning/lysror-reflektorer/t-5-lysror/juwel/blue/lysror-high-lite-blue-54w-1047-mm.html

dvs T5. Det är detta blåa lysrör som jag har tänkt att byta ut.

Det vita som jag har vet jag inte eftersom det inte står någon märkning på det.

Utloggad sluggo

• Medlem
  • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 07 mar 2016, 20:34 »
Har aldrig haft nåt juwel akvarium men jag har för mig att jag läst nånstans att det funkar med andra rör i en av sorterna men jag är inte säker. Annars kanske juwell har nån liknande färg.
Prova en googling😀
Hongin och Firefishen kommer bli fina med grolux👍

Mvh Niklas

Utloggad malavi

• Medlem
  • Antal inlägg: 528
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 07 mar 2016, 21:03 »
Jag tycker Juwels colour rör tar fram fiskarnas färger väldigt bra. Nature tycker jag oftast inte är snyggt alls. Jag hade kört colour+colour eller colour+day. Du kanske kan kolla med djuraffären om du kan köpa några olika rör och testa vilket ljus du gillar bäst och sedan lämna tillbaks dom övriga lysrören?
Mvh Daniel