Ciklider.se

Författare Ämne:  tomt akvarium  (läst 2453 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad yatzy77

• Medlem
  • Antal inlägg: 73
    • Visa profil
tomt akvarium
« skrivet: 05 aug 2010, 13:43 »
Hejsan
Jag har ett nystartat 540 liters akvarium med golden och snart röd zebra i som jag (förståss) hoppas ska leka så småningom. (En golden har lekt men fick spotta i karet= inga yngel kvar).
Jag har också varit "fiskvakt" och har nu ett fisktomt inkört 100-liters akvarium. Hur ska jag "förvara" det på bästa sätt för att använda om/när jag har en ny tuggande hona? Dvs ska jag ha de fyllt med pumpen igång, tomt med bara sand kvar, eller vad är bäst? Om jag har det fyllt behöver jag ändå göra vattenbyten 1 g/vecka eller bara ett tag innan jag stoppar i honan?
/Kicki

Utloggad Pontulf

• Medlem
  • Antal inlägg: 1248
  • Trolling tur - Vättern!
    • Visa profil
SV: tomt akvarium
« Svar #1 skrivet: 05 aug 2010, 15:35 »
Jag har inte någon sand i på botten i mina yngel kar, men jag har pytte lite sten i. Tycker inte det är några problem att övermata om man inte har sand, så lätt att få bort all mat ändå!

Men är det ju mycket snyggare med sand i, desto mer vatten byten du gör desto fortare växer dom, jag gör rent med 1 dags mellan rum och den dagen jag inte gör rent karet på gör jag rent pumpen :)

Har du nu ganska gamla yngel och en ny hona spottar i karet kan du få lite problem med att dom är på dom nya ynglen :)

Utloggad yatzy77

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 05 aug 2010, 16:06 »
Hej
Tack för tipsen hur jag sköter sen jag fått yngel!
Jag var kanske lite otydlig: 
Jag har just nu INGA fiskar/yngel i det akvariet och undrar först och främst hur jag ska sköta det till jag får yngel/tuggande hona att sätta däri. Det kan ju dröja så jag vill sköta det tomma på bästa sätt för att behålla bakteriekulturen utan att "jobba" i onödan. Är lite lat då det gäller ett tomt akvarium,men vill inte behöva starta upp det på nytt med allt det innebär då jag får en tuggande hona i framtiden.

Utloggad sleepy

• Medlem
  • Antal inlägg: 542
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 05 aug 2010, 21:36 »
Släng in några ancititrusar som holler nitrifikationen igån i filtrena eventuellt några firrar som du sedan slänger in i de stora karet.
Senaste bygge: Aqua terrarium 810L vatten + 700L luft
http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.msg54053;topicseen#new

Utloggad yatzy77

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 05 aug 2010, 21:57 »
Och kör karet precis som vanligt. Det blir nog så. Tack!

Utloggad Pontulf

• Medlem
  • Antal inlägg: 1248
  • Trolling tur - Vättern!
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 18 aug 2010, 17:47 »
Annars när det är tid för yngel, tar du vatten från karet du redan har igång, fyll upp det helt och hållet. Sen kan du göra vatten byte efter några dagar igen:)

Utloggad sleepy

• Medlem
  • Antal inlägg: 542
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 18 aug 2010, 19:35 »
Sant men då har man inget filter som inkört bara vattnet, Då kan man inte bomba yngerna med mat :P
Senaste bygge: Aqua terrarium 810L vatten + 700L luft
http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.msg54053;topicseen#new

Utloggad yatzy77

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 23 aug 2010, 23:07 »
Som det nu blev har jag kört akvariet utan invånare, utan vattenbyten, med pumpen igång sen 6/8. Har en tuggande golden som jag tänkte flytta över om några dagar så jag planerar byta vatten imorgon 50%.
Tror ni det funkar?

Utloggad andhoff

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 878
  • "Navigare necesse est, vivere est non necesse..."
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 25 aug 2010, 15:06 »
Du kan nog flytta Golden dit utan problem. Lycka till med yngel! Ha det gott!
Mvh, Andrej.
Diver

Utloggad yatzy77

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 26 aug 2010, 21:58 »
Tack. Jag fick till och med fast henne, med en fälla. Kan en tuggande hona svälja sina yngel om hon blir för stressad? Provade flytta henne tidigare, men då jag fick fast henne såg det inte ut som att hon tuggade, så jag trodde att hon kanske svalt dem. Nästa dag såg hon ut som vanligt igen, eller tuggande alltså. Lurades hon eller lekte de igen direkt?
Nu är hon iallafall i lilla akvariet och tuggar.

Utloggad andhoff

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 878
  • "Navigare necesse est, vivere est non necesse..."
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 27 aug 2010, 12:53 »
Det kan vara så att hona "flyttar" sina ungar till munen under tiden då hon känner sig stressad. Är det så, då kan man inte se att hon tuggar. Obs. det är enbart min uppfattning! Kul att hon är i yngelkaret och tuggar. Lycka till och hoppas att ungarna kommer att växa till Din förnöjelse! Ha det gott!
Mvh, Andrej.
Diver

Utloggad yatzy77

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 27 aug 2010, 20:39 »
Tack!
Nåt mystiskt var det för jag blev nästan lurad när jag flyttade henne den här gången också. Hon ser inte "tuggande" ut när jag nyss flyttat henne, men nu syns det igen. Minns bara inte riktigt när jag först såg att hon tuggade, men det visar sig.
Har en till hona som tuggar (tror jag). Inte lika tydligt men jag är ganska säker. Kul! Frågan är bara var jag ska göra av henne när det är dags? Hon kommer att tugga minst en vecka längre än den första. Kan man lämna kvar första honan med ynglen och sätta i den andra utan att hon äter upp ynglen. Försvarar första honan sina yngel eller äter hon/ den andra upp dem tro?
Kanske yngelkasse ett par dagar och sen direkt tillbaka när hon spottat? Vet att många tömmer sina honor, men jag tror man ska veta vad man gör innan man gör det, och det gör inte jag.  :)