Ciklider.se

Författare Ämne:  KH/gH  (läst 7559 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad yatzy77

• Medlem
  • Antal inlägg: 73
    • Visa profil
KH/gH
« skrivet: 30 maj 2010, 13:30 »
Hejsan
Är lite förvirrad. Har köpt ett testkit där man mäter pH, KH, gH och nitriter. Jag testade det på mitt lilla akvarium och fann att vattnet har följande värden:
pH 7.5
KH 3
GH6
0.0 nitriter.
Vilken av gH och KH är det som man ska titta på? Trodde de skulle vara ungefär lika inte flera steg isär, så att säga. Har fått reda på att vi har mjukt vatten där jag bor, så jag antar att det är KH som jag ska titta på och justera upp lite med bikarbonat? Men vad är då gH?
Tacksam för svar.

Utloggad malawijanne

• Medlem
  • Antal inlägg: 1803
    • Visa profil
SV: KH/gH
« Svar #1 skrivet: 30 maj 2010, 13:41 »
Vad har du för fiskar?Janne
Jag tycker om röda malawiciklider.

Utloggad Patrick

• Medlem
  • Antal inlägg: 1416
  • Patrick Eriksson
    • Visa profil
    • Gills N Fins
« Svar #2 skrivet: 30 maj 2010, 20:43 »
Nu förutsätter jag att du har Afrikanska ciklider från Malawi, Tanganyika eller Viktoria sjön.
gH är hårdheten och består mestadels av kalcium ,magnesium och potassium i de flesta vatten. KH är karbonat hårdhet och i ett akvarium fungerar som en PH buffer, alltså håller PH på en stabil nivå. Det är bra om man har ett KH på åtminstone 10 så inte PH värdet plötsligt rasar, t ex om du glömmer ett vattenbyte, eller om nån fisk dör bakom en sten och du inte ser den. KH höjer du lätt med litet bikarbonat. Det är ingen större fara att överdosera med bikarbonat. PH värdet kommer också att gå upp om du tillsätter bikarbonat.
Du behöver inte oroa dig så mycket över gH värdet, det kommer att funka bra med ditt vatten om du bara tillsätter bikarbonat.
Ett stabilt rent vatten är det viktigaste, för mycket mixtrande med vattnet brukar aldrig gå bra. Ser fiskarna friska ut så är dom troligen just det, friska  :)
Patrick

Diagnosed Victoriaholic

Utloggad yatzy77

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 30 maj 2010, 22:54 »
Tack för svaret.
Så gH är egentligen inte intressant? Då ska jag tillsätta bikarbonat. Har läst på denna sida nånstans hur mycket man tillsätter per grad man vill höja,  KH antar jag då. Ska bara hitta det igen. 1 msk bikarbonat per grad till mitt akvarium på 540 liter tror jag. Ska bara kolla det.
Kanske jag skulle lagt till det: Ja, det är malawi jag ska ha. Just nu har jag bara ett litet (100 l) med guppy och tetror, men jag har ett 540 liters på gång. Ska bara göra bakgrunden klar först.

Utloggad Patrick

• Medlem
  • Patrick Eriksson
    • Visa profil
    • Gills N Fins
« Svar #4 skrivet: 30 maj 2010, 23:20 »
Visst har gH betydelse, men inte så mycket som man ibland hör folk säga. Fiskarna behöver ju mineralerna, men du har ju ett gH på 6 så det lär nog inte vara några problem. Själv har jag ett gH på mellan 0-1, och brukade tillsätta en massa grejer. Jag slutade med tillsatster för över ett år sedan och har inte märkt någon skillnad, varken på vuxna fiskar eller yngel. Ska dock tillägga att mitt KH är rekord högt, 38 när det kommer ur kranen.
Patrick

Diagnosed Victoriaholic

Utloggad yatzy77

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 31 maj 2010, 13:16 »
Det var inte lite! Klipper du det med sax eller?  ;D
Tack för svaret.

Utloggad malawijanne

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 31 maj 2010, 13:29 »
Tack för svaret.
Så gH är egentligen inte intressant? Då ska jag tillsätta bikarbonat. Har läst på denna sida nånstans hur mycket man tillsätter per grad man vill höja,  KH antar jag då. Ska bara hitta det igen. 1 msk bikarbonat per grad till mitt akvarium på 540 liter tror jag. Ska bara kolla det.
Kanske jag skulle lagt till det: Ja, det är malawi jag ska ha. Just nu har jag bara ett litet (100 l) med guppy och tetror, men jag har ett 540 liters på gång. Ska bara göra bakgrunden klar först.

Om du  byter ca 50% av vattnet varje vecka så behöver du inte använda bikarbonat trots att du har så mjukt vatten, det håller sig stabilt ph i och med att fdu byter vatten ofta.Janne

Utloggad endymion

• Medlem
  • Antal inlägg: 937
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 01 jun 2010, 15:14 »
Om du  byter ca 50% av vattnet varje vecka så behöver du inte använda bikarbonat trots att du har så mjukt vatten, det håller sig stabilt ph i och med att fdu byter vatten ofta.Janne

Använder du bikarbonat behöver du inte byta 50 % av vattnet, utan snarare 25 %. Med andra ord sparar man pengar genom att använda bikarbonat.

Utloggad yatzy77

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 02 jun 2010, 21:48 »
Känns som att endymion har en poäng. Sparar både pengar och lite arbete. Det är en nog dyr hobby som det är. Iallafall i inköp.

Utloggad malawijanne

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 03 jun 2010, 07:15 »
Känns som att endymion har en poäng. Sparar både pengar och lite arbete. Det är en nog dyr hobby som det är. Iallafall i inköp.
[/quote

Ja det är en dyr hobby, och dyrare kan den bli om du byter för lite vatten och tillsätter bikarbonat.
Jag tycker att denna diskussionen att vi ska spara pengar på våra fiskar genom att byta mindre vatten är rätt så skev.
Är du inte riktigt rutinerad akvarist och kan läsa dina fiskar hur dom mår, då är det en väldigt stor risk du tar, när du börjar exprimentera med bikarbonat och små vattenbyten.
Det kan bli en dyr historie med fiskdöd som resultat.
Nej, se till att ligga på rätt sida utav marginalerna, så att dina fiskar mår bra ,  dina fiskar färgar mycket bättre, ph ligger stabilt ingen risk för nitrit chock eller att dina fiskar simmar runt i dåligt vatten.
Kort och gått, byt minst hälften av vattnet varje vecka.
Och har du inte råd med det, så kanske du inte har råd att äga akvariefiskar, det är faktiskt djur som du tar hand om.Janne

Utloggad Roger.J

• Medlem
  • Antal inlägg: 1686
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 03 jun 2010, 07:37 »
Där kan jag hålla med Janne att ska man börja spara på dom fasta kostnaderna pga av att man inte har råd så minska ner antalet baljor.
Själv byter jag inte 50% vatten vid vattenbytena utan försöker göra 2st vattenbyten i veckan och detta gör jag pga att jag använder kallvatten så ca 30% 2gånger i veckan.
MVH
Roger
Roger

Utloggad yatzy77

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 03 jun 2010, 10:35 »
Ursäkta min okunskap. Trodde att bikarbonat var en "säker" metod och att det räckte med det. Har läst på olika ställen hur mycket och hur ofta man ska byta vatten. På vissa låter det som att 50 % är för mycket att byta, och att bikarbonat är bra vid mjukt vatten. Men det står olika som sagt.
Jag har bara ett akvarium, eller ska ha ett akvarium. Är fiskvakt åt en vän som flyttar så lilla akvariet är bara tillfälligt.
Det låter som jag är jättesnål men det är mer okunskap än snålhet som talar. Visst vill jag göra det som är bäst för fiskarna.

Utloggad malawijanne

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 03 jun 2010, 10:58 »
Ursäkta min okunskap. Trodde att bikarbonat var en "säker" metod och att det räckte med det. Har läst på olika ställen hur mycket och hur ofta man ska byta vatten. På vissa låter det som att 50 % är för mycket att byta, och att bikarbonat är bra vid mjukt vatten. Men det står olika som sagt.
Jag har bara ett akvarium, eller ska ha ett akvarium. Är fiskvakt åt en vän som flyttar så lilla akvariet är bara tillfälligt.
Det låter som jag är jättesnål men det är mer okunskap än snålhet som talar. Visst vill jag göra det som är bäst för fiskarna.

Du behöver inte alls ursäkta dig, och jag menade inget illa med min kommentar, jag kommenterade det, för att jag har läst rätt så många inlägg angående vattenbyte.Min kommentar var bara en ett inlägg i debatten om vattenbyte vara eller inte vara, den passade bara bra just i denna tråden.Janne

Utloggad Patrick

• Medlem
  • Patrick Eriksson
    • Visa profil
    • Gills N Fins
« Svar #13 skrivet: 03 jun 2010, 16:27 »
Man ska inte tillsätta bikarbonat för att spara pengar på vattenbyte, utan snarare för att ha en buffer utifall något oförutsett händer, och eventuellt för att höja PH värdet om man har Afrikanska ciklider.

Har du ett väldigt lågt KH så kan PH värdet falla väldigt fort om till exempel du blir sjuk och måste hoppa över ett vattenbyte, eller om en fisk dör och ligger under en sten där du inte kan se den. Vi pratar ju faktiskt om ett KH på endast 3, som inte är mycket till buffer.

Själv byter jag runt 50% vatten i de flesta av mina kar en gång i veckan.

För nån månad sedan var jag tvungen att hoppa över ett vattenbyte, så det bev två veckor istället. Om jag hade haft ett väldigt lågt KH så kunde det ha slutat riktigt illa.

Så vill man spara pengar, och se till att fiskarna mår bra, så kan man både byta vatten ofta samt se till att ha ett stabilt vatten  :)
Patrick

Diagnosed Victoriaholic

Utloggad Roger.J

• Medlem
  • Antal inlägg: 1686
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 03 jun 2010, 20:24 »
Det är väl det som är bra att man frågar så man kan lära sig lite mer fullärd blir man aldrig och som det är nu när man går in i en zoobutik så vill dom ju sälja på en en massa medel som du oftast inte behöver så fråga på mer så kommer det att bli både billigare & roligare.
MVH
Roger
Roger