Ciklider.se

Författare Ämne:  Filterproblem  (läst 3866 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad yatzy77

• Medlem
  • Antal inlägg: 73
    • Visa profil
Filterproblem
« skrivet: 09 apr 2010, 14:58 »
Hejsan
Jag planerar ett 540 liters akvarium och har fått ett Eheim professional II (2026)-filter. I beskrivning står det "för akvarier upp till 350 liter", men mina föräldrar använder ett likadant till ett 540 liters med ca 20 stora, 15-20 cm stora guldfiskar+ utan filtermaterial har jag just upptäckt. Det funkar helt utmärkt konstigt nog, men guldfisk har väl låga krav på vattnet. Lever i dammen hela sommaren...
Jag har även tillgång till ett eheim 2231 (upp till 100 liter tror jag).
Hur ska jag göra? Kan jag köra båda filtren, eller bara det större, eller måste jag köpa ett nytt? Inte helt gratis inom detta intresse...

Utloggad HåE

• Medlem
  • Antal inlägg: 1113
    • Visa profil
SV: Filterproblem
« Svar #1 skrivet: 09 apr 2010, 15:36 »
Du bör minst ha 4x akvarievolymen till Afrikansk ciklider i pumpeffekt. Helst ännumer.  2500-4000 l/h funkar bra i ett 540 kar. Så komplitera ditt 2026 med ett till kraftigare filter så blir det nog bra. T.ex. Eheim 2078 Professional 3 eller Rena XP 4. Du kan också satsa på en filterkammare med powerhead typ Aquaclear 110.
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Utloggad Ryds

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 09 apr 2010, 15:41 »
Mitt 540 liters malawi har jag en på 3400 l/h och en på 1200l/h 
Malawi
1x540L  2x375L  1x275 3x200L  3x70L

Utloggad yatzy77

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 09 apr 2010, 15:58 »
Hoppsan
Tack för informationen. Jag visste inte att det behövs så mycket filterkapacitet. Har jag missat något annat man behöver i ren "teknisk utrustning", mån tro? Vilken utrustning bör jag ha till detta akvarium (540 liter)?

Utloggad HåE

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 09 apr 2010, 16:25 »
Bra filtrering och ytrörelse är det viktigaste. Se till att rikta utblåsen från filtren snett uppåt mot ytan för att få bra ytrörelse och syresättning av vattnet. Värmare är viktig så du kan hålla en temp mellan 25-28 grader. Inredningen gör du efter eget tycke och smak. Om du ska köra mbuna så ska du ha lite stenrösen i karet. Kolla under akvariepresentationer här på forumet så får du bra tips på inredningar.

Utloggad yatzy77

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 09 apr 2010, 17:00 »
Hejsan
Då har jag kanske inte missat SÅ mycket. Doppvärmare har jag med i "budgeten", funderade över cirkulationspump, men det räcker med ytterfiltrens återflöde då?
Det blir mbuna för hela slanten, troligen hemmagjord modul (sitter och läser hur man gör just nu) och så ett till filter, tydligen.   ;D
Läser att många har filtermaterial i sina moduler, hur går det till? och viktigare; kan jag slippa köpa ett till ytterfilter om jag gör "rätt"?
Fy, så snål jag låter, men det är inte alla i familjen som tycker att alla pengar ska ner i en vattenburk. ;D
Tack, för hjälpen förresten. Guld att det finns så mycket kunskap, information och hjälpsamma personer så här lättillgängligt.

Utloggad HåE

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 09 apr 2010, 20:14 »
Att använda sig av moduler som filterkammare funkar perfekt. En på varje sida på bakrutan skulle jag rekomendera. Fyll upp modulerna med filtermatta och kör insuget till yttrerfiltret i ena modulen. I det andra kan du använda en kraftfull powerhead. Då får du rörelse på hela ytan. Även doppvärmaren kan du gömma i en av dessa moduler. Här har du en bra beskrivning.
http://www.ciklider.se/artiklar/mp_btn_moduler.shtml

Utloggad yatzy77

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 09 apr 2010, 21:38 »
Tack så jättemycket. Så får det bli.
Ursäkta total okunskap, men.. Med "kraftfull powerhead" menar du? En cirkulationspump med kapacitet X liter/h? Märke?

Utloggad rokk

• Medlem
  • Antal inlägg: 287
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 09 apr 2010, 21:42 »
Yes det är en cirkulationspump du ska leta efter.

Aquaclear tycker jag fungerar fint. Billigt också!

Aquaclear 70 (1500l/h) eller Aquaclear 901 (3400l/h) borde räcka för dig...Det är svårt att överdriva styrka när man pratar cirkulationspump ;)

Utloggad yatzy77

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 09 apr 2010, 22:01 »
Puh. "Budgeten" blev just klart bättre. Tack så mycket.

Utloggad HåE

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 09 apr 2010, 22:30 »
Jag kör med Aquaclear 110 och det är ordentligt tryck i den. Tänk på det när du sätter in utblåset i modulen. Sätter du den för högt upp kommer den att skjuta vattnet över ytan. Du bör nog sätta den åtminstone en decimeter under vatten ytan och rikta den lite uppåt. Är det ett 150 eller ett 200 cm kar?

Utloggad yatzy77

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 09 apr 2010, 22:32 »
Jag ska tänka på det. Jag vill ha ett 150 cm. Har inget än...

Utloggad HåE

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 09 apr 2010, 22:40 »
Om du tänker köra ett 150 cm kar så kan du få problem att få sanden att ligga kvar med ett aquaclear 110. Om du istället tänker köra grus så är det inga problem. Jag hade ett helsike att rikta utblåset så att sanden låg kvar i mitt 400 liters.

Utloggad yatzy77

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 09 apr 2010, 22:44 »
Tänkte ha julas blästersand. Verkar snyggt. Räcker den mindre pumpen? Vad hade du för höjd på ditt? Mitt (tänkta) är 60 högt.

Läste just att aquaclear värmer vattnet också. Kanske jag ska vänta med doppvärmare till jag ser vilken temperatur det blir av pump och rumsvärme.

Utloggad HåE

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 09 apr 2010, 22:55 »
Mitt Aquaclear höjer tempen mellan 4-5 grader i karet och behöver ingen värmare. Kanske en kylare istället till sommaren ;D. Mitt kar är 50 högt, så kanske extra höjden gör att jula sanden ligger still.