Ciklider.se

Författare Ämne:  vattenvärden  (läst 1416 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad yatzy77

• Medlem
  • Antal inlägg: 73
    • Visa profil
vattenvärden
« skrivet: 08 apr 2010, 08:34 »
Hejsan
Jag är ny här och har tänkt starta upp ett 540 liters akvarium så småningom (är i dröm/fanstasistadiet) ännu. Har kollat upp vattenvärden hos min leverantör:
pH =7.8
Hårdhet 0odH =2.8
Hårdhet Mg+Ca mg/l =20
Fluor mg/l =0.1
Bekämpningsmedel microgram/l 0.05
Verkar inte ha samma mått som andra. pH förstår jag, och 2.8 i hårdhet = mjukt vatten, men den andra hårdheten och fluoret "förstår" jag inte. Fluor; är det bra eller dåligt? Är mitt vatten bra eller dåligt?

Längtar till jag kan starta upp mitt akvarium

Utloggad HåE

• Medlem
  • Antal inlägg: 1113
    • Visa profil
SV: vattenvärden
« Svar #1 skrivet: 08 apr 2010, 10:12 »
Hej och välkommen till forumet!
Det första hårdhetsvärdet är karbonathårdhet(Kh). Kh anger vattnets buffringsförmåga och ju högre kh är ju mer stabilt blir pH och ju lägre ju mer instabilt blir pH. Ditt värde är lågt och därför bör du tillsätta bikarbonat för att få ett stabilare pH.

Det andra är den totala hårdheten. Detta anger mängden av kalcium och magnesium i vattnet.

Fluor tillsätts av dom flesta vattenverk och är ett gift som det debateras en hel del om. Stora mängder av detta kan i värsta fall ge cancer.

Dom värden du har anger säger inte så mycket om vattenkvaliteten utan bara att du behöver buffra vattnet för att få ett stabilt pH. Hur är det med klor/kloraminer, tungmetaller osv?
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Utloggad yatzy77

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 08 apr 2010, 11:21 »
Tack för det.
Jag har läst här att man kan tillsätta bikarbonat vid varje vattenbyte, en matsked för varje grad hårdhet man önskar tror jag det stod, men hur högt vill jag då ha det, och finns det något sätt att få upp det mer långsiktigt?
0.1 mg/l fluor, är det mycket eller lite? Låter lite, men jag vet ju inte.
Jag ska kontakta min vattenleverantör för att kolla om de tillsätter klor. Det stod inget på hemsidan om det.

Utloggad HåE

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 08 apr 2010, 12:22 »
Kh 10-14 är lagom. Du kan använda dig av tex korallgrus om du inte vill tillsätta bikarbonat vid varje vattenbyte. Fluor nivån i ditt vatten är låg. Ramlösa har högre i sitt mineralvatten. Det farligaste är kloraminer. Vanligt klor dunstar bort efter ett tag.

Utloggad yatzy77

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 08 apr 2010, 12:52 »
Hej och tack igen. Då är det ingen fara med fluoret   :)
Har inte fått svar om kloret ännu. Påsklov antar jag.

Utloggad yatzy77

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 08 apr 2010, 13:04 »
klordioxid 0,2-0,3 mg/l och icke mätbara mängder tungmetaller enligt vattenleverantören.

Utloggad HåE

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 08 apr 2010, 22:25 »
Då tror jag att ditt kranvatten kommer att funka bra. Klordioxid är klart bättre än både klor och framförallt kloramin. Bara att buffra och köra.

Utloggad yatzy77

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 09 apr 2010, 09:21 »
Perfekt. Tack för hjälpen.