Ciklider.se

Författare Ämne:  Nytt 540 liters akvarium  (läst 1385 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad yatzy77

• Medlem
  • Antal inlägg: 73
    • Visa profil
Nytt 540 liters akvarium
« skrivet: 30 mar 2010, 14:37 »
Jag planerar ett 540 liters akvarium med Malawis. Har tidigare bara haft guppys och liknande, men nu vill jag ha ett riktigt akvarium. Jag har tittat på olika sorter/arter och fastnat för dessa:
Metriaclima estherae
Pseudotropheus demazoni
Labidocromis Caeruleus
Melanochromis auratus
Cynothilapia Afra (cobue)
Vad tror ni om det? Är det för många sorter, hur många kan/bör man ha totalt i et 540 l akvarium, och av varje sort? Fördelning hanar/ honor? Funkar dessa ihop överhuvudtaget? Lätt/svårt att sköta? Kan man införskaffa alla samtidigt, eller ska man köpa några åt gången? Bör varje hane ha en "grotta" var (de leker i grottor allihop tror jag)? Övriga tips?
Många frågor, lika bra att ta flera på en gång :huh:
/Tacksam för svar /Kicki

Utloggad yatzy77

• Medlem
    • Visa profil
SV: Nytt 540 liters akvarium
« Svar #1 skrivet: 30 mar 2010, 15:30 »
Inga svar???

Utloggad Christoffer

• Medlem
  • Antal inlägg: 1109
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 30 mar 2010, 16:41 »
Jo det går nog bra att blanda, ju mer fisk desto mindre risk att någon dominerar för mycket.
Pseudotropheus demasoni är väl den som riskerar att klara sig sämst i sällskapet ovan (tror väl att Cynotilapia afra i så fall kanske är för dominant).
Men har själv haft demasoni, Metriaclima estherae, Labidocromis Caeruleus och Melanochromis auratus ihop utan problem i ett 250liters kar.

Förslag på antal
Metriaclima estherae 4+6 (välj både rosa och blå hanar så får du ännu mer färg)
Pseudotropheus demazoni 7+7
Labidocromis Caeruleus 5+5
Melanochromis auratus 2+4
Cynothilapia Afra (cobue) 1+2

Har själv ca 45fiskar i mitt 540liters, allt från 3cm till 14cm
« Senast ändrad: 30 mar 2010, 16:51 av Christoffer »

Utloggad yatzy77

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 30 mar 2010, 17:50 »
Tack Christoffer för ditt svar.
Inte helt fel alltså.
Har du något annat förslag istället för Afra:n? Vill helst ha ett "fredligt" akvarium.
Tittat på Labidochromis Hongi men den ska visst ochså vara aggressiv.

Försvarar hanar varsin "grotta" eller bara under lek? Min fråga blir egentligen: Hur många "grottor" måste/bör jag ha?
/Kicki

Utloggad rokk

• Medlem
  • Antal inlägg: 287
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 30 mar 2010, 21:54 »
Jag har aldrig upplevt hongi särskilt agressiv, skulle fungera bra med ovanstående. Dock lite osäker på om det är så smart att blanda Caeruleus och hongi?

Så mycket gömställen som möjligt är bra. Det är svårt att svara med en exakt siffra ;). Men om du blandar den mängden som Christoffer gav förslag på tror jag knappast du behöver vara orolig för att de håller revir....

Utloggad yatzy77

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 31 mar 2010, 09:29 »
Just ja, inte hålla samma släkte då de kan korsa sig. Det har jag ju läst. Tack för det. Kanske jag ska nöja mig med de jag tittat efter hittills. Men är det bättre med få Afra? Om de är fler (honor) har hanen fler att "mobba"? eller?
/Kicki

Utloggad rokk

• Medlem
  • Antal inlägg: 287
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 01 apr 2010, 22:50 »
Alltså i regel är det ju fler honor desto bättre (eventuellt med vissa undantag) som gäller. Precis som du säger är det för att hanen/hanarna sprider ut aggressionerna på fler individer vilken miskar stressen.

Jag ser ingen anledning till varför det är bättre att ha få Afra, men jag kan ha fel...

Utloggad Classe

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 3001
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 02 apr 2010, 12:11 »
Just ja, inte hålla samma släkte då de kan korsa sig. Det har jag ju läst. Tack för det. Kanske jag ska nöja mig med de jag tittat efter hittills. Men är det bättre med få Afra? Om de är fler (honor) har hanen fler att "mobba"? eller?
/Kicki
ja stämmer det.. den kan korsa.. men ser snyggt av golden den bättre..
375 LITER Malawi arter..
74 LITER Malawi yngel...