Hittade denna sida och här verkar det snackas mer Västafrika än på ciklid.se så jag skriver in mitt inlägg här istället...
Har precis satt ihop ett nytt västafrika kar, liten beskrivning av karet som är på 240 liter:
Biotopakvarium där floden Benues tropiska områden i Västafrika eftersträvas. Syrerikt men långsamt strömmande vatten där runda mörka stenar tillsammans med anubias och massa rötter bildar små gömställen vid flodens strandkant. Har försökt efterlikna vattenvärdena från floden så gott det går och pH ligger på ca 7.0 och KH samt GH på cirka 3.0. Temperaturen varieras från 23 till 26 grader beroende på årstid vilket det naturligt gör i denna biotop.
Fiskar:
4 VF Hemichromis bimaculatus (Röd Juvelciklid)
2 VF Pantodon buchholzi (Fjärilsfisk)
1 VF Synodontis Nigrita (Falsk vändmal)
1 Synodontis eupterus (Fjäderfens synodontis)
2 Polypterus senegalus (Västafrikansk fengädda)
samt även...
3 Monodactylus sebae (Västafrikansk månfisk) Ska få gå i ett annat kar senare vet att de inte är biotopriktiga för Benue floden men har ingen annanstans att stoppa dem för tillfället...
Har inga bilder men får försöka fixa det senare...
Om någon har mer info om Hemichromis bimaculatus så skulle jag uppskatta att ni skrev ned lite info om dem här. Har sökt runt och inte hittat speciellt mycket om dem.
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=613471