Ciklider.se

Författare Ämne:  Rödgul beläggning på sten och inredning  (läst 457 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Chelsea64

• Medlem
  • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
Rödgul beläggning på sten och inredning
« skrivet: 24 mar 2017, 15:58 »
Har på ganska kort tid fått en röd / gul beläggning på sten och på bakgrunden i akvariet som jag inte riktigt varför.

Det har varit i gång drygt en månad, men bara ca 2 veckor med fisk. Innan fisken och första veckan med fisk noterade jag ingen beläggning alls, men senaste veckan har det kommit.

Om det beror på maten eller annat vet jag inte. Eftersom det är nystartat så har jag matat extremt sparsamt. Fodret är grandulat omväxlande med råkmix.

Annars är den enda ändringen jag gjort senaste veckan att jag lagt i ett extra filtermedia (ammoniak remover) i mina pumpar som består av två stycken Fluval FX-6, samt gjort vattenbyten.

Funderade också på om det kan bero på belysningen. Ve inte vilka lysrår som följde med som standard. Men nya är de efrersom det är ett nytt akvarium.

Jag skrubbade en av stenarna för att se om det gick att få bort, och det gjorde det med viss besvär (vilket syns på en av bilderna)

Det finns även beläggning på glaset men är lätt att få bort.

Akvariet är på 900 liter.

Se bifogade bilder
« Senast ändrad: 28 mar 2017, 20:45 av Chelsea64 »

Utloggad Aqvaristen

• Medlem
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: Rödgul beläggning på sten och inredning
« Svar #1 skrivet: 17 apr 2017, 20:49 »
Nästa säker på att det är kiselalger! Nystartat kar?

Utloggad Aqvaristen

• Medlem
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 17 apr 2017, 20:52 »
Läste nu att det var nystartat. Jag hitta inget bot mot kiselalger på exakt samma sten som du använder. Tar flera månader för att få helt korrekt balans i vattnet så bytade sten nyligen i mitt och håller sig riktigt fint

Utloggad Chelsea64

• Medlem
  • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 17 apr 2017, 20:58 »
Läste nu att det var nystartat. Jag hitta inget bot mot kiselalger på exakt samma sten som du använder. Tar flera månader för att få helt korrekt balans i vattnet så bytade sten nyligen i mitt och håller sig riktigt fint

Mina problem har minskat drastiskt. Dels så har algerna nästan försvunnit helt och ser ingen ny påväxt. Kommer lite längre fram ta upp sten efter sten och skrubba rent dem. Men vet nu att de aldrig kommer att vara helt vita. Kan leva med det :-)

Utloggad Kapten Zoom

• Medlem
  • Antal inlägg: 783
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 21 apr 2017, 20:11 »
Ett enkelt trix att få kliniskt rena stenar utan att röra ett finger, är att fylla en hink med vatten. Addera sen kanske 1/2 dl klorin.

Ner med stenarna i hinken och låt stå i 3 dagar. Du kommer bli förvånad!

Viktigt med ventilation, obs!
Titta den simmar!