Ciklider.se

Författare Ämne:  Hjälp !! Vad händer med mina fiskar, bilder !!  (läst 6291 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mj86

• Medlem
  • Antal inlägg: 78
    • Visa profil
Hjälp !! Vad händer med mina fiskar, bilder !!
« skrivet: 10 mar 2011, 21:58 »
Vad händer med mina stackars fiskar ?? .... Det ser ut som om dom tappar fjällen på vissa ställen.... det har vart en röd liten en som sett väldigt smal ut och fjällen har vart borta ett bra tag... och den verkar svag nu är dom andra såklart på den en del..... men idag så såg jag att en blå fisk såg lika dan ut... och den har varit jätte fin tills idag !! Nu ser den förjävlig ut : ( Som om den ska dö när som helst ...

är det nå smittsamt eller varför kan dom börja må på detta vis ? någon som vet ??

Utloggad mj86

• Medlem
    • Visa profil
SV: Hjälp !! Vad händer med mina fiskar, bilder !!
« Svar #1 skrivet: 10 mar 2011, 22:01 »
Smala och eländiga : (

Utloggad Chrille69

• Registrerad
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 10 mar 2011, 22:10 »
Ser ut som att det handlar om svagare individer som helt enkelt får stryk av sina medsystrar... testa att ta ur de som är utsatta och låt dom gå i ett annat kar ett tag så ser du ju om dom hämtar sig eller om tillståndet förvärras. :sad:
1300 liter Tropheus
375 liter Malawi

Utloggad mj86

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 10 mar 2011, 22:13 »
Okej,, : ( Ja det röda har vart ganska klen från början... men den blåa har jag haft sen jag köpte karet för hmm  sex sju månader sen : ( Om inte längre... såg han nu ikväll att den inte alls ser fin ut.. : ((

Utloggad Chrille69

• Registrerad
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 10 mar 2011, 22:17 »
Den blå fisken som är risig nu heter , Sciaenochromis Fryeri, bara så du vet  ;D
1300 liter Tropheus
375 liter Malawi

Utloggad Pontulf

• Medlem
  • Antal inlägg: 1248
  • Trolling tur - Vättern!
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 11 mar 2011, 00:26 »
Har den lekt mycket? Fryeri kan leka sig till dötts

Utloggad timo

• Medlem
  • Antal inlägg: 1291
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 11 mar 2011, 06:39 »
Jag är absolut ingen expert så jag ska kanske inte ge några råd. Men jag hade gjort så här: Plocka ur fiskarna som är skadade/sjuka och sätt dom i ett mindre kar med lite salt i vattnet. Om dom är skadade pga. att dom fått stryk av andra fiskar så blir det oftast värre ju sämre dom blir....om dom har någon parasit eller något så är det bra att flytta dom så dom får tillfriskna i lugn och ro...och inte smitta ner resten av fiskarna.

Utloggad mj86

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 11 mar 2011, 07:04 »
Tack för era svar... får se hur jag gör.. jag har ju tyvär inget annat kar : ( Ja jag har hört namnen haha men kommer inte ihåg vissa av dom haha : ) Synd för den var väldigt fin !! : (

Nej den har inte lekt alls vad jag har märkt ! ....

Utloggad jojon80

• Medlem
  • Antal inlägg: 1274
  • jojon80@spray.se
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 11 mar 2011, 20:57 »
Konstigt dina fryeri såg för jävliga ut rent ut sagt. Fryeri är en lugn fisk som inte alltid brukar kunna hävda sig bland mbunas. Det är väl troligt att det är just det som hänt dig. Flytta över dom till en annan burk är mitt råd...

Utloggad tina...

• Registrerad
  • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 12 mar 2011, 08:52 »
Jag tycker att det ser ut som ett lättare svampangrepp... Men jag är ingen expert.. Kanske har de blivit illa åtgångna av polarna..

Jag skulle plocka ut dem och ha lite salt både i det stora karet och lite extra mkt salt i extrakaret, om jag var du.

Om den inte blir bra kan man köpa svampmedel och göra ett bad, en liten balja med medicin där firren får simma en liten stund.

Se till att du har bra värden i stora karet, att du har bytt vatten som du ska.. Om jag vore dig skulle jag köra lite tätare vattenbyten ett tag framöver, bara för säkerhets skull.

Om det är ett svampangrepp i "såren" så klarar sig alldeles säkert de andra med lite salt och vattenbyten.... Men som sagt, jag är ingen expert. Jag skulle ha kört försiktighetsåtgärderna bara för säkerhets skull..

Utloggad malawijanne

• Medlem
  • Antal inlägg: 1803
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 12 mar 2011, 11:50 »
Ja tyvärr, detta svaret kommer att svida.
Men dessa två fiskar har inte mått bra på ett bra tag kanske flera veckor.
Dom är alldeles för smala, dom har inte kunnat hävda sig.
Det kan vara en sjukdom, det kan även vara att dom inte får tillräckligt med mat på grund utav att dom andra fiskarna roffar åt sig.
Det kommer inte att hjälpa dessa fiskar om du stoppar dom i en annan balja, dom är i för dåligt skick.
Det bästa är att avliva dom så fort som möjligt.Janne
Jag tycker om röda malawiciklider.

Utloggad sleepy

• Medlem
  • Antal inlägg: 542
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 12 mar 2011, 16:42 »
Har du en annan balja skulle jag låtit dom gå i den i en månad o se ifall hämtar sig.

Fiskar klarar sig från riktigt stora skador, mera än vad man förväntar sig. Men de lär alldrig kunna hävda sig i samma akvarium igen, om man inte gör en radikal förändring i fisk individer, mer fisk ect...
Senaste bygge: Aqua terrarium 810L vatten + 700L luft
http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.msg54053;topicseen#new

Utloggad malawijanne

• Medlem
  • Antal inlägg: 1803
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 12 mar 2011, 17:23 »
Ja om problemet hade varit stora skador så kan jag hålla med dig.
Men dessa två fiskar som är på bild, deras ämnesomsättning har tyvärr slutat att fungera, det händer då och då när fiskarna inte får dom rätta förutsättningar, och när det väl har hänt så kommer dom att tyna bort.
så som jag skrev i mitt föregående inlägg, det mest humana är att avliva dom.Janne-
Har du en annan balja skulle jag låtit dom gå i den i en månad o se ifall hämtar sig.

Fiskar klarar sig från riktigt stora skador, mera än vad man förväntar sig. Men de lär alldrig kunna hävda sig i samma akvarium igen, om man inte gör en radikal förändring i fisk individer, mer fisk ect...
Jag tycker om röda malawiciklider.

Utloggad Classe

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 3001
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 13 mar 2011, 14:59 »
klart ser ut sjukdom att kommer snart dö den ser ut..
375 LITER Malawi arter..
74 LITER Malawi yngel...

Utloggad mj86

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 22 mar 2011, 14:09 »
Tack för era svar, tråkigt att dom har blivit såhär.. Fryeri n såg så bra ut med sin lysande blå färg men nu ser den bara smal och ja som bilden visar är den ju inte alls speciellt fin längre.. har försökt att ge dom mer mat och så att den ska få i sig en del.. men den är fortfarande lika smal vid magen.. den röda fisken är död..

Som jag har sett är det mina två röd zebra hanar som är elaka..
men dom är mest på varandra...

Har inte sett att någon varit på Fryeri n och inte nu heller : ( så den är väl sjuk helt enkelt.. eller ja fått i sig för lite mat