Ciklider.se

Författare Ämne:  Vad gör mina Röd Zebra hanar ? (Bild)  (läst 4961 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mj86

• Medlem
  • Antal inlägg: 78
    • Visa profil
Vad gör mina Röd Zebra hanar ? (Bild)
« skrivet: 20 jun 2010, 17:58 »
 :huh:

Undrar vad dom sysslar med ? Jag antar att dom "slåss"
men varför ?
dom gjorde inte såhär från början och har haft dom ett tag nu....

kan dom ha ihjäl varandra på det här sättet ?
tycker bara dom gör så mer å mer också

mvh Malin

Utloggad sleepy

• Medlem
  • Antal inlägg: 542
    • Visa profil
SV: Vad gör mina Röd Zebra hanar ? (Bild)
« Svar #1 skrivet: 20 jun 2010, 18:42 »
ganska vanligt, holl koll på att någon inte tar allt för mycket stryk bara. Salt är bra o ha i ett ciklid akarium då de underlätta läkandet av sår från strider.

Och ja dom kan ha ihjäl varandra men ganska ovanligt att de går så långt innan man hinner marka det. Så länge du inte ser en av dom upptryckt i ett hörn eller gömmer sig hela tiden, Då är de lungt och mycket normalt. Men som sakt håll ett vaksamt öga så ingen tar allt för mycket skada.
Senaste bygge: Aqua terrarium 810L vatten + 700L luft
http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.msg54053;topicseen#new

Utloggad mj86

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 20 jun 2010, 19:05 »
Okej, Tackar !! =)

Utloggad Peckers

• Medlem
  • Antal inlägg: 1387
  • Rovmalawi is the shit
    • Visa profil
    • Akvarieprofilen
« Svar #3 skrivet: 21 jun 2010, 03:42 »
ganska vanligt, holl koll på att någon inte tar allt för mycket stryk bara. Salt är bra o ha i ett ciklid akarium då de underlätta läkandet av sår från strider.

Och ja dom kan ha ihjäl varandra men ganska ovanligt att de går så långt innan man hinner marka det. Så länge du inte ser en av dom upptryckt i ett hörn eller gömmer sig hela tiden, Då är de lungt och mycket normalt. Men som sakt håll ett vaksamt öga så ingen tar allt för mycket skada.

Kan inte hålla med där!! Kan gå riktigt fort när den ena fisken börjat ta stryk tyvärr :(

Står de bara o biter mot varandra och den andra fisken ger upp o visar sig underlägsen kan han klara sig om inte den andra är på honom hela tiden. Jag skulle sära på dem ett tag sedan skaffa någon hanne till och nån mer art så kanske de får annat att tänka på :)
Malawi is the shit

Utloggad mj86

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 21 jun 2010, 18:02 »
Okej... Tyvär det ju ingen som verkar visa sig underlägsen...  men hela tiden är dom inte på varann det är bara då å då... men har aldrig sett det tidigare..

Har har fullt i akvariumet så kan nopg inte ta in nå mer fiskar : ) Köpte fyra till för två veckor sen och nu känns det som om det är fullt : ) dock har jag bara två röd zebra hanar och tre honor...

Utloggad sleepy

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 21 jun 2010, 22:39 »
Peckers.
Visst kan de gå snabbt, speciellt med större fiskar. Men skulle säga att oftast så tar de en lång tid där den under dominanta "magrar bort".

Det varsta jag har varit med om varit en hane som fick inprincip alla fenor bort bitna så den inte kunde simma. Såg han inte på en vecka, sen när jag skulle flytta någon sten låg han där under o flämtade.  här hadde dom flesta avlivat, men jag tycker de e mer humant o ge fiskarna en chans, han klarade sig!

Han hadde allså ingeting kvar av sina fernor. bara "roten" till fenorna den lite tjockare delen.

Utloggad Carlberg

• Medlem
  • Antal inlägg: 482
  • Personlig Text
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 22 jun 2010, 13:20 »
Enligt bilden så är båda cikliderna i bra skick.
Så det är reviret dom bråkar om, så det är inget att bry sig om så länge den ciklid som är i underläge kan gömma sig.

Får du någon ciklid som inte kan gömma sig som får svåra bett eller mycket avbitna fenor som börjar flämta i en hörna. Så får man flytta denna ciklid eller
lägga till fler gömställen.

Håller med Sleppy om det hela.....

Så det som dina håller på med är bara intressant att titta på
så som sagt är det inget att bry sig om, om det inte blir som ovan..

lycka till malin

// Robban
720l möbelakvarium med troffar och hästnosar...

Kan ordna möbelakvarium upp till 300cm längd med optiwhite glas mm...

Utloggad mj86

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 22 jun 2010, 19:18 »
Tack ! Tycker det ser rätt otäckt ut haha ! : ) Nej då, har inte sett att dom vart på fenorna alls, dom lixom bara hakar i varandra med munnarna haha.. så simmar dom runt i en cirkel ett tag å håller på sådär.. men sen slutar dom.. och dom kan simma brevid varandra ibland också så det är inte alltid dom håller på sådär....

Annars är det så lugnt och fridfullt så : )

Tack för era svar !

Utloggad Carlberg

• Medlem
  • Personlig Text
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 22 jun 2010, 19:21 »
Ok, då kan du vara lugn.
Då är det som när 2 killar bråkar om en snygg tjej bara  ;D

Utloggad Peckers

• Medlem
  • Rovmalawi is the shit
    • Visa profil
    • Akvarieprofilen
« Svar #9 skrivet: 23 jun 2010, 07:56 »
Peckers.
Visst kan de gå snabbt, speciellt med större fiskar. Men skulle säga att oftast så tar de en lång tid där den under dominanta "magrar bort".

Det varsta jag har varit med om varit en hane som fick inprincip alla fenor bort bitna så den inte kunde simma. Såg han inte på en vecka, sen när jag skulle flytta någon sten låg han där under o flämtade.  här hadde dom flesta avlivat, men jag tycker de e mer humant o ge fiskarna en chans, han klarade sig!

Han hadde allså ingeting kvar av sina fernor. bara "roten" till fenorna den lite tjockare delen.

Beroende på storlek av kar samt hur fiskens aggressivitet ställer sig mot den andra så kan det faktiskt gå på minuter! Och det gäller inte bara större fiskar. I detta fall verkar de som de båda hanarna bråkar om ett revir/område och håller de inte på 24-7 och jagar runt , så bör det inte vara några problem. Men en extra hane skulle nog inte vara fel!
Malawi is the shit

Utloggad sleepy

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 23 jun 2010, 09:46 »
självklart finns det alltid spcial fall där de går fort, Nu rör det sig om röd zebra och då tror jag inte de e så ofta detta händer ;)

Utloggad Carlberg

• Medlem
  • Personlig Text
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 23 jun 2010, 11:51 »
självklart finns det alltid spcial fall där de går fort, Nu rör det sig om röd zebra och då tror jag inte de e så ofta detta händer ;)

Det har du helt rätt i ;).. Lite skillnad om man blandar dom med pirayor ;)

Utloggad Peckers

• Medlem
  • Rovmalawi is the shit
    • Visa profil
    • Akvarieprofilen
« Svar #12 skrivet: 23 jun 2010, 13:27 »

skulle det vara skillnad för att det var röd zebra? =? Vad har du för belägg för det?
Malawi is the shit

Utloggad sleepy

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 23 jun 2010, 22:13 »
Det jag menar är att zebror är inte så predetoriska. visst dom strider för revir, Men inte för att döda som vissa andra ciklider. Jag har uppfattat röd zebror som "snälla" men de kanske är bara jag.

Men men onödigt o tjafsa om sånt i denna tråden tycker jag jallfall ;)

Utloggad Peckers

• Medlem
  • Rovmalawi is the shit
    • Visa profil
    • Akvarieprofilen
« Svar #14 skrivet: 23 jun 2010, 23:46 »
Det jag menar är att zebror är inte så predetoriska. visst dom strider för revir, Men inte för att döda som vissa andra ciklider. Jag har uppfattat röd zebror som "snälla" men de kanske är bara jag.

Men men onödigt o tjafsa om sånt i denna tråden tycker jag jallfall ;)

Det är inte frågan om de är lugnare i tempramentet än vissa ciklider , utan att det kan gå väldigt fort "oavsett art" Att då säga till någon som aldrig sett detta förut att det är lugnt är väl kanske inte helt rätt! Dagen efter kanske fisken dött behöver ej vara av bett utan av stress från den andra hanen. Jag tror nog personen som skrev frågan skulle bli lite ledsen då. vad som kan hända är ju helt omöjligt att gissa sig till men ett tips är skaffa en hane till för att underlätta stressen mellan de andra två hanarna , man vet aldrig någon dag kan den ena fått för mycket pisk.
Malawi is the shit