Ciklider.se

Författare Ämne:  Lepidiolamprologus Kendalli  (läst 1211 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mattsson

• Medlem
  • Antal inlägg: 59
  • Gone Fishing...
    • Visa profil
Lepidiolamprologus Kendalli
« skrivet: 27 dec 2009, 18:18 »
Har vart sugen på tanganyika nu ett bra tag och tänkt kliva ur "malawi-träsket"
men har inte riktigt kommit på vad jag velat ha, antingen "featherfins" eller typ n.buescheri, troffar m.m.

MEN! så satt jag o bläddrade i tanganyika boken och upptäckte att det faktiskt finns roliga rovfiskar i tangayika som t o m ser ut som små tropiska gäddor.
Blev ju inte lite förvånad när jag blev in hos kent i nol häromdagen och upptäckte en L.Kendalli hona i ett kar med buescheri bland annat. Så i början på Januari ska kentan fixa fram en hane till mig oxå. Han kände inte till någon som pysslade med dessa fiskar.

Någon härinne med lite tips som har haft/har dessa?

mvh tobbe

Utloggad Wicke

• Medlem
  • Antal inlägg: 303
    • Visa profil
SV: Lepidiolamprologus Kendalli
« Svar #1 skrivet: 27 dec 2009, 20:32 »
Hej Tobbe!
Jag skulle gissa att det är min gamla fisk du hittat hos Kent! Det är i så fall varianten som kommer från Nkamba i Zambia. Den kallas ibland Lepidiolamprologus nkambae.
Mina fiskar lekte aldrig, fast jag är inte säker på att jag hade ett par heller, och till slut dog den ena. Därför fick denna fisken följa med när jag sålde lite Tanganyika till Kent.
Dom blir rätt stora, drygt 20 cm, och är som sagt svårlekta. Skulle de leka får du i så fall yngel så det räcker att försörja Norra Europa. Dom får så där en 500 yngel åt gången!
Hade jag bara haft plats skulle jag behållt den här fisken själv och skaffat en ny partner till den. Det är en riktigt flott fisk tycker jag!
Hos mig gick dom ihop med Cyprichromis leptosoma, Altolamprologus compressiceps, Neolamprologus falcicula och N. prochilus i ett 540 liters och det funkade kanon. Mycket gömställen bara så att varje fisk får ett eget krypin.
Lycka till och ta väl hand om min gamla ögonsten om hon blir din!
mvh/Anders

Utloggad mattsson

• Medlem
  • Gone Fishing...
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 28 dec 2009, 18:22 »
Världen e allt bra liten ibland! Om det nu är din gamla hona, den är runt 10 cm kanske. Simmar just nu hemma hos mig i ett 150 liters i väntan på att flytta in i ett 540, har fått någon guppy i dagarna nu att knapra på med ;)

Jo det var precis det jag o kent diskutera, för jag var helt hundra på att det var en kendalli och kent sa att det var en nkambae, och att en vanlig dödlig inte ser skillnad på dem. När vi sedan kollade i boken så var "nkambae" handelsnamnet på Kendalli.

Hade du dämpad belysning till dem? Hon kanske blir mindre skygg med en partner och mer sällskap. Jo mkt gömställen blir det allt, har hela botten full med stenar med alger på. Har funderat en del på ev sällskap också och det är ju bra om compressiceps inte anses som mat, hade vart ett bra sällskap till en början!

mvh / tobbe

Utloggad Wicke

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 29 dec 2009, 08:56 »
Ja ciklidvärlden är inte så stor och med lite speciella fiskar är det stor chans att man hittar köparen (eller säljaren) till dom på detta eminenta forum!
Nä, jag hade inte särskilt dämpad belysning, men med mer fisk i karet blir hon mindre skygg skulle jag tro. Hos mig var dom framme och simmade runt mest hela tiden.  Altolamprologus compressiceps funkar fint med dessa enligt min mening, men dom är ju oxå lite doldisar. Välj gärna någon frisimmare oxå så att det är fisk i rörelse i karet. Då gissar jag att Lepidiolamprologusarna visar sig mer även hos dig. Om du har ett 540 funkar ju någon Cyprichromis t.ex. Paracyprichromis är ett annat alternativ. Fast du kanske redan har andra fiskar i ditt 540?
Lycka till som sagt!
mvh/Anders
« Senast ändrad: 29 dec 2009, 09:04 av Wicke »

Utloggad mattsson

• Medlem
  • Gone Fishing...
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 29 dec 2009, 13:21 »
Efter att ha varit inne på cichlid-forum och sökt lite så verkar det som att kendalli, när dom inte leker. Är en ganska "mild" invånare som bara dräper det som får plats i munnen på den.
Men som några beskrev på det forumet, du har inte upplevt "ren massaker" förrän du har ett lekpar. Alla andra fiskar drivs bokstavligen ut ur akvariet tydligen, om dem inte lyckas gömma sig väldigt bra! VF var tydligen värre än odlade.
Sen var det folk som undrade hur man såg könsskillnad då skrev man "om du har ett par...den som dör, det är honan!" hehe fina tips asså

så jag funderar på att skaffa typ 5-6 st så det bildas ett stabilt par, hade ju vart kul med lek. Just nu går det bara en massa malawi i 540n som ska bort, så efter nyår blir det tanganyika fiske köp på g! Blir nog definitivt compressiceps, vet inte hur d blir med frisimmare om jag nu lyckas få lek, dem skulle tydligen bara bli dyra fiskpinnar :/
Mata du dina med levande föda någon gång lr? / tobbe

Utloggad Wicke

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 30 dec 2009, 09:38 »
Nej, jag matade med räkmix, artemia och torrfoder. Mest räkmix.
Mmm, det är nog enda sättet om du vill ha ett lekpar, att skaffa fler fiskar. Jag har hört att det ska vara väldigt svårt ändå tyvärr. Men det vore kul om det kunde lyckas. Jag håller tummarna!
mvh/Anders

Utloggad mattsson

• Medlem
  • Gone Fishing...
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 30 dec 2009, 20:45 »
ja ja får se hur det går ;) ska snacka med kentan om att (om det nu går) få tag i ett gäng så det blir ett par. Förövrigt så matade ja hon kendallin med en guppy förut, hade flyttat lite precis på täckglaset i framkant på karet, och när hon kapade guppyn skvätte det upp vatten i ansiktet på mig hehe ;) ganska kvick attack!
Just nu har hon sällskap av två st copadichromis, när det vankas mat skrämmer hon bort dem till andra sidan karet hehe, lite tjurig!